King kong - min recension



King kong är en remake av klassikern med samma namn från 1933. Denna version är gjord 2005 och regisserad av Peter Jackson. I rollerna ser vi bl.a. Adrian Brody, Naomi Watts och Jack Black. Filmen handlar om Denham, en avdankad regissör som inte får pengar från sina finansiärer till att åka och spela in en film på en ö som ingen vet existerar. När han inte får pengarna bestämmer han sig för att stjäla kamerautrustning och resa ändå för att finna ön. Men nu har han ett dilemma, vem skall spela den kvinnliga huvudrollen, när orginal skådisen hoppade av. Han träffar den fattige "komikern" Ann Darrow, och efter mycket övertalning får han med henne. Nu börjar resan för att finna ön. Efter många om och men, och av en ren slump hittar de ön, men den är inte som de tänkt sig. Där bor det kannibaler och ett jättestort odjur inne i djunglen, kommer de att komma ifrån ön levande?

Äntligen har jag sett denna. Jag har alltid varit ett fan av Jacksons filmer, både nya som äldre, men aldrig sett just King kong, förrens nu. Jag tycker att filmen är lite tråkig, men det har att göra med handlingen, och den kan man ju inte direkt skylla Jackson för, när det är en remake av en film från 1933. Handlingen är helt enkelt typsik Hollywood om man ser till dramaturgin. Det som jag tittar mest på är effekterna, och de är riktigt bra på sina ställen. Om man skall se till skådespelarna så känns den nästan som en B-rulle. Det klickar aldrig riktigt mellan Brody och Watts. Jack Black känns malplacerad, även fast han gjort andra "seriösa" roller bra. Den bästa på rollistan är Andy Seriks, som är grym som kock. Vi känner alla igen honom som Gollum i Sagan om ringen. Men för att summera ihop filmen så tycker jag att det är en okej film, med hyfsat kass handling/dramaturgi och med bra effekter. En trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0