1/5 Dagens filmtips!

Idag kommer filmtipsen lite sent måste jag erkänna. Glömde helt av att jag börjat med dessa inlägg på helgerna ;) Går inte så mycket bra film på tv idag heller, men något skall vi väl kunna hitta ;)

Tv4+:
20.00 Göta kanal 2 (2006)
Regi: Pelle Seth
Mitt Betyg: ?
Filmtipsets Betyg: 1 av 5
Imdb's Betyg: 3,1 av 10
Handling: Framgångsrika Vonna Jigert på Tricks Television vill göra en dokusåpa baserad på den kända båttävlingen på Göta Kanal i början av 80-talet. Anderssons Båtbygg och Uniship ska tävla mot varandra igen. Men nu går tävlingen från Göteborg till Stockholm och i direktsänd tv. Uniship har köpts upp av italienare men Anderssons Båtbygg är kvar i familjens ägo och jagas fortfarande av kronofogden. Återigen blir det en fullständigt vansinnig jakt, med intriger, sabotage och kärleksaffärer utmed Göta Kanal - och i Stockholm väntar Vonna Jigert med en stor check till segraren.
Min kommentar: Har dragit mig för att se denna, för den har fått så dålig kritik. Tror nog faktiskt att jag aldrig kommer se den om ja inte har extremt tråkigt. Har man inget att göra kl. 20.00 och vill inte titta på de hjärndöda programmen på de andra kanalerna så kan man ju se denna.

SVT2:
21.00 Donnie Darko (2001)
Regi: Richard Kelly
Mitt Betyg: 3 av 5
Filmtipsets Betyg: 5 av 5
Imdb's Betyg: 8,3 av 10
Handling: Tonårige Donnie är inte direkt den typiske amerikanske tonårskillen; han har konstiga syner och en låtsaskompis som heter Frank och är en stor kanin. En natt kraschar en flygplansmotor ner i Donnies hus, men eftersom han tillfälligtvis gick i sömnen just då undkommer han incidenten med livet i behåll. Av Frank får han veta att han nu fått en annan, högre, mening med livet.
Min kommentar: Denna film är höjd till skyarna av många. Sj har jag sett den ca. 3 ggr, men jag kan inte riktigt förstå fascinationen av den. Men det är en bra film som jag tror många kommer tycka om. Det är iaf en film man borde ha sett. Har du inte gjort det, så gör det idag.

Tv4 film:
21.00 Dead zone (1983)
Regi: David Cronenberg
Mitt Betyg: ?
Filmtipsets Betyg: 4 av 5
Imdb's Betyg: 7,3 av 10
Handling: Läraren Johnny Smith vaknar upp ur en koma orsakad av en bilolycka. Han upptäcker att fem år har gått och dessutom har han fått psykiska krafter. Till en början verkar förmågan att förutse framtiden vara något bra men snart börjar problemen. Baserad på en bok av Stephen King.
Min kommentar: Har inte sett denna, och jag har läst lite blandad kritik om den. Men med tanke på att det är Cronenberg som har regisserat den, så är den säkert värd att se.

Tv3:
21.30 Patrioten (2000)
Regi: Roland Emmerich
Mitt Betyg: 2 av 5
Filmtipsets Betyg: 3 av 5
Imdb's Betyg: 6,9 av 10
Handling: Benjamin Martin visade en gång i tiden prov på stort hjältemod under kriget mot fransmännen och indianerna. Därefter drog han sig tillbaka köpte en gård, gifte sig med en kvinna som han bildade en stor familj med. När hans älskade hustru dog gällde det bara att leva i fred, fostra barnen och sköta den blomstrande plantagen. Men orosmolnen hopar sig. En konflikt med de fruktade "Rödrockarna" hotar. Martin blir ombedd att på nytt dra ut i krig, men han vägrar bestämt. - Jag har sju barn. Min hustru är död. Vem ska ta hand om dem om jag slåss mot engelsmännen? säger Martin inför en församling av patrioter.
Min kommentar: Mycket längesedan jag såg denna och vet inte om en tvåa är ett rättvist betyg, kanske är värd en trea. Men vad jag kommer ihåg så var den rätt okej.

Kanal 5:
21.30 Ali (2001)
Regi: Micahel Mann
Mitt Betyg: ?
Filmtipsets Betyg: 3 av 5
Imdb's Betyg: 6,6 av 10
Handling: Berättelsen om världens genom tiderna störste boxare, Muhammad Ali. Historien börjar när den unge och kaxige Cassius Clay vinner en överraskande seger över Sonny Liston och kulminerar med "Rumble in the Jungle" - Alis legendariska uppgörelse med George Foreman.
Min kommentar: En film som ligger på min filmlista över filmer som skall ses. Är nyfiken på denna, är du det med så passa på och se den idag.

SVT1:
23.25 Kärlekens matadorer (1986)
Regi: Pedro Almodovar
Mitt Betyg: 3 av 5
Filmtipsets Betyg: 4 av 5
Imdb's Betyg: 7,1 av 10
Handling: En före detta matador har börjat tända på att döda, en kvinnlig advokat drivs av samma lusta och den överkänslige Angel ser syner i denna svarta komedi.
Min Kommentar: Almodovars filmer ligger mig varmt om hjärtat. Denna film tillhör dock inte hans bästa, men är ändå helt okej. Denna tycker jag absolut att man skall se om man inte redan gjort det.

Dessa får bli dagens filmtips, det går några fler filmer senare i natt, men det blev tillräckligt ändå, så är ni uppe till sent får ni själva kolla in tv-tablån :9


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0