Yojimbo - min recension



Yojimbo är en svart/vit samurajfilm från 1961, regisserad av den lysande Akira Kurosawa. Huvudrollen som Sanjuro/samurajen ser vi (självklart) Toshirô Mifune. Filmen handlar om en liten by någonstans i Japan som kontrolleras av två rivaliserande gäng. En dag kommer samurajen Sanjuro dit och börjar sminda planer, han bestämmer sig för att spela ut de två ligorna mot varandra så att byn kan återgå till att vara en lugn byn dit folk vågar resa. Men allt går inte riktigt som Sanjuro har tänkt sig...

Yojimbo ligger till grund för flera nyare filmer, bl.a. För en handfull dollar och Last man standing, och det säger ju en del vilken påverkan denna geniala film (och regissör) har haft på filmhistorien. Vad tycker jag då om filmen? Kan bara säga att den är riktigt bra! Speciellt de första 45 minuterna som är helt geniala, efter det så börjar jag tröttna lite på att han går fram och tillbaka hela tiden, men men... Både regin och skådespeleriet är i världsklass. Själv har jag alltid tyckt om Mifune, han är en riktigt bra skådespelare och hans röst är magisk. Skall bli kul att se filmen Sanjuro, som är en fristående uppföljare och som många tycker är bättre än Yojimbo (och andra inte). Vill man se en bra samurajfilm med en gnutta humor, så skall man se denna.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0