Veronika bestämmer sig för att dö - min recension



Veronika bestämmer sig för att dö är ett drama från 2009. Filmen bygger på boken med samma namn av Paolo Coelho. I huvudrollen som Veronika ser vi Sarah Michelle Geller. Filmen handlar om 29 åriga Veronika som inte alls trivs med sitt liv. Till det yttre verkar allt bra, hon har en fin lägenhet, välbetalt arbete och ser bra ut, men innuti hennes kropp är allt svart. En dag bestämmer hon sig för att ta sitt liv genom att ta en överdos. Det blir ett misslyckat försök, hon hamnar i koma i två veckor och vaknar upp på ett privat metalsjukhus. Där får hon reda på att hon kommer dö om några veckor för självmordsförsöket medförde ett fel på hjärtat och hjärnblödning. Veronika försöker ta sitt liv på sjukhuset flera gånger men misslyckas. Hon träffar den stumme Edward på sjukhuset och nu börjar vändningen tillbaka till livet.

Blev faktiskt förvånad över hur bra filmen var. Jag har läst flera recensioner som tycker att filmen max är godkänd, och därför hade jag en förutfattad mening om filmen. "Som tur var" infattades den inte, och filmen var mycket bättre. Handlingen i sig tycker jag är väldigt bra och man blir inspirerad. Måste kanske säga att jag inte har läst boken innan jag såg filmen och kan inte jämföra dessa två. Men jag har läst andra Coelho böcker och måste säga att filmen, för mig, får fram känslan som finns i hans böcker. Geller i huvudrollen är väl sådär, men växer. Jag är ett stort fan av Buffy the vampire slayer och har därför svårt att se Geller i andra roller, och till en början tyckte jag att hon var lite störande, men genom filmen växte hon i rollen, men iof kunde nästan "vem som helst" spelat rollen lika bra. En lite rolig grej i filmen var att helt plötsligt börjar man höra Lisa Ekdal med "Vem vet", väldigt ovanligt i en amerikansk film. Veronika bestämmer sig för att dö är en bra och tankvärd film som är mycket sevärd, en svag fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer
Postat av: Anette

Tack för tipset. Denna måste jag se!

2010-03-23 @ 08:57:04
URL: http://www.lillahumlan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0