The Civilization of Maxwell Bright - min recension



The Civilization of Maxwell Bright är ett drama från 2005. I huvudrollen som Maxwell Bright ser vi Patrick Warburton. Filmen handlar om kvinnokarlen Maxwell som har ett eget företag och som alltid behandlar och blir behandlad dåligt av sina kvinnor. En dag får han nog och tar i kontakt med en person som skall hjälpa honom att finna en fru från Kina. Mai Ling anländer till USA och nu börjar kulturkrockarna och Maxwell börjar ta tag i sitt liv. Allt går hyfast bra tills en dag när han blir diagnostiserad med obotlig cancer.

Filmen är väldigt speciellt filmad, i början av filmen undrade jag om det var en dokumentär. Men det är det inte utan den är inspelad i en dokumentär känsla, men speciell ljussättning och rörlig/skakig handhållen kamera. Anledningen tror jag är för att man vill ge filmen autentisitet, att filmen skall vara en inblick i en persons liv. Handlingen i sig tycker jag är väldigt bra och man kan inte sluta hat/älska Maxwell som den mansgris han är. Agerandet tycker jag är okej och det känns mer eller mindre trovärdigt. Slutet av filmen är mycket vacker och man börjar nästan gråta. Summerat betyg av filmen blir faktiskt en fyra, för den berör mig på ett sätt jag inte trodde den kunde göra. Men man får inte glömma att det är en väldigt speciell film, som jag tror inte många kommer att tycka om.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer
Postat av: sabina forsberg ;D

fin blogg du har! :)

hoppas du har haft en bra helg,

& ha en bra vecka nu som kommer, kram :) <3

2010-03-14 @ 20:07:59
URL: http://yeesboxx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0