The Bubble - min recension



The Bubble är ett israeliskt drama från 2006. Filmen handlar om reservsoldaten Noam får under en tjänstgöring på Västbanken syn på en ung man, palestiniern Ashraf. Efter militärtjänstgöringen är han sedan tillbaka hemma i de hippa kvarteren vid Sheinkin Street i Tel Aviv där han delar lägenhet med Lulu och Yali. De tre vännerna lever partyliv och arrangerar politiska aktioner som ”rave against the occupation”. Ashraf och Noam möts igen, kysser varandra och flyttar ihop i kollektivet. För att smälta in får Ashraf det hebreiska namnet Shimi och börjar jobba på Yalis café. Men det är inte lätt för Ashraf som måste återvända till palestina där samhället inte är lika öppet för homosexualitet.

Blev faktiskt mycket imponerad av denna filmen. Jag sögs direkt in i handlingen och de intressanta karaktärerna. Filmen är både underhållande att se, men visar även en bild av hur samhället ser ut i Tel Aviv och skillnaden mot andra sidan gränsen. Jag kan bara säga att filmen är riktigt bra och har man möjlighet att se den så tycker jag att man skall göra det. Skulle vilja säga att filmen är riktad till "äldre" ungdomar, och man får nog ha en öppen syn på homosexualiet för att uppskatta filmen. En "normal" fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0