Taking woodstock - min recension



Taking woodstock är en komedi från 2009, regisserad av Ang Lee. Filmen handlar om den lilla staden Catskills. Där arbetar Elliot på sina föräldrars motell. Elliot har alltid varit intresserad av kultur, och när festivalen Woodstock inte får sättas upp i grannkommunen fixar Elliot att den får sättas upp i just Catskills. Detta är något som inte alla byborna tycker om, de hatar hippies, och tror att de kommer råna alla och våldta deras boskapsdjur. Men samtidigt så visar det sig att byns olika affärer säljer bättre än någonsin när det strömmar in över en miljon ungdomar för att gå och se festivalen. Elliots föräldrars motell blomstrar och pengarna stömmar in...

Jag har läst att många har blivit besvikna på denna filmen, men det blev inte jag. Man får se allt som sker utanför själva konsertområdet, och jag tycker inte att det är så konstigt för det är lite svårt att sätta upp Jimmie Hendrix och Janis Joplin på scen igen. Och jag tycker faktiskt att det är bra att man inte användt sig av skådisar som skall spela dessa musikgiganter, utan man har istället valt att fokusera filmen på allt som sker runt om kring konserterna, istället för på konserterna. Taking Woodstock är en film med känsla, den är både rolig, men jag tycker att den mest berör, t.ex. utvecklingen av relationen mellan Elliot och sina föräldrar, och utvecklingen av Elliots sexualitet. Det är en skön film, som inte når upp till de högre betygen (tyvärr) men det är en medel till stark trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0