New moon - min recension

New moon är ett romantiskt fantasy/drama från 2009. Filmen är den första uppföljaren till Twilight. New moon tar efter där Twilight slutar. Nu är det Bellas 18 års dag och hon skall fira den tillsammans med familjen Cullen. När hon skall öppna en present så skär hon sig i fingret och en yngsta av Cullen bröderna flippar ut och vill äta upp Bella. Detta tar Edward hårt och bestämmer sig för att lämna Bella och Forks. Bella går in i en djup depression och kan inte får kontakt med någon i familjen. Månader går och Bella börjar umgås med Jakob, för hon behöver honom till att fixa ett par crossar, Bella har nämligen kommit på att det enda sättet hon kan se Edward är när hon utsätter sig själv för fara. Detta är början på en djup vänskap mellan Jakob och Bella, men något har hänt med Jakob, samtidigt jagas hon av vampyren Victoria som kräver hämnd. Kommer Bella någonsin att få se Edward igen?

Första gången jag såg Twilight så blev jag lite besviken men tyckte ändå att den var bra, sen så såg jag den en gång till och den bara växte och blev bättre, så tror jag det kommer bli med denna också. För det första så tycker jag det är en bra uppföljare, men den kommer nog bli bättre ju fler gånger man ser den. New moon fokuserar väldigt mycket kring Bella och Jakob, Edward är inte med i stora delar av filmen, vilket jag tycker är lite tråkigt, men det är ändå intressant med Jakob och hans släkte. Det bästa i filmen, för utom allt uppenbart, är när Edward, Bella och Alice befinner sig hos de mäktiga vampyrerna i Rom. Anledningen är nog att jag bara älskar skådespelaren Michael Sheen som spelar Aro. Detta är en mycket bra film om man diggar kärleksfilmer och har en svag punkt för vampyrer. För tillfället är den snäppet under Twilight och får en svag fyra.