Moon - min recension



Moon är ett drama/sci-fi från 2009. I huvudrollen som Sam Bell ser vi Sam Rockwell. Filmen handlar om Sam som är astronaut och befinner sig ensam ute på en energistation långt ute i rymden. Han skall vara där i tre år och har endast en talande robot som sällskap. Det ända som håller han något frisk är samtalen hem till hans fru och dotter. Nu är det snart dags för Sam att åka hem, men han är med om en olycka och företaget tror han är död. Men han överlever och lyckas ta sig tillbaka till stationen, men nu finns det en annan Sam på stationen. De båda Sams bråkar om vem som är klon, och vem som inte är det. Men varför finns det någon annan som ser exakt likadan ut som Sam på stationen? Nu börjar de två Sams undersöka stationen på riktigt och restulatet är inte vad de förvänatade sig...

Så fort jag satte på film sögs jag direkt in i handlingen. Detta är en mycket vacker och sorlig film, man känner en stark sympati med Sam. Skådespeleriet är riktigt bra och det är inte mer än ca. 5 pers med i hela filmen. Robotens röst gör Kevin Spacey som passar som handen i handsken. Kan inte säga mer än att filmen är riktigt bra och är inte som någon annan sci-fi film jag har sett innan, filmen är så mycket mer än bara bilderna man ser och handlingen är på topp. Dock tycker jag att slutet är lite lamt, men passar ändå. Säger bara se denna filmen för den är riktigt bra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0