Kampen om elden - min recension



Kampen om elden är ett äventyr från 1981, regisserad av Jean-Jacques Annaud. I rollistan ser vi bland annat Ron Pearlman. Filmen utspelar sig 80 000 år före kristus och jordens befolkning är beroende av elden. En fredlig stam av neandertalare blir attackerade av en grupp homo erectus och av vargar. I sin flykr förlorar de sin eld och nu ger sig tre män iväg för att återfinna elden. På sin resa möter de flera hinder, men en dag ser de elden som ett gäng kannibaler har gjort upp. De försöker ta elden och lyckas. Ett av kannibalernas kvinnliga offer slår följe med neadertalarna, hon kommer från ett annat folk som de aldrig har sett. En av männen blir kär i kvinnan och när hon en dag har försvunnit ger han sig ut för att leta efter henne. Han blir tillfångatagen av hennes folk, men han får lära sig ett viktigt verktyg, nämligen hur man gör upp eld på egen hand.

Jag blev lite förvånad över hur filmen var, jag trodde att det skulle vara ett spännande äventyr. Men jag borde nog ha läst lite om filmen innan, den är närmligen väldigt realistisk i de filmiska stilmedlen, kameran, färg- och ljussättning osv. Det förekommer ingen dialog i hela filmen, eller iaf ingen dialog som man förstår. Vilket jag på ett sett tycker om, för det gör filmen mer verklighetstrogen, man pratade faktiskt inte engelska 80 000 f Kr. Första 30 minuterna av filmen tyckte jag var skit och började fundera på om jag skulle byta filmen, men det var tur att jag inte gjorde det för filmen blev bättre. Det var nog det att det tar ca. 40 min innan man kommer in i filmens känsla och handling. Så jag måste säga att filmen var faktiskt riktigt bra på sina ställen, men det är ingen film jag rekommenderar att se som mysfilm en fredagkväll. En medel till stark trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0