Illusionisten - min recension



Illusionisten är ett drama från 2006. I huvudrollerna som Eisenheim och Sophie, ser vi Edward Norton och Jessica Biel. Filmen utspelar sig under sekelskiftet i Wien. Eisenheim är en trollkarl som uppträder för publiken med illusioner. Kronprinsen vill att Eisenheim skall störtas, för han kan inte komma på om Eisenheims illusioner, är illusioner eller verkliga, så han sätter polisen på honom. Eisenheim träffar Sophie som är trolovad till kronprinsen, och det visar sig att de båda varit ungdomskärlekar. Nu gör Eisenheim allt för att få sin Sophie igen, med hjälp av sin magi...

Jag har ägt den här filmen på dvd i flera år, men dragit mig lite för att se den. Har aldrig riktigt varit på humör för att se en film som håller på med "magi" under sekelskiftet, och blev övertalad av min sambo att se den. Och jag måste erkänna att den faktiskt är rätt bra. Illusionerna är riktigt bra gjorda, och jag kommer på mig själv att jag sitter och undrar över hur Eisenheim gör. Twisten i slutet av filmen var helt oväntad för mig, och jag bara satt lite halvt förbryllad och tänkte Jaha, det förklarar allt. Handligen i sig är ju en lång kärlekshistoria som jag kanske inte ger så mycket för. Utan filmen vinner på sin spänning och effekterna. Skådespeleriet av Norton är i toppklass, Biel gör inget vidare. Har aldrig riktigt tyckt om henne som filmskådis, utan förknippar henne alltid med tv-serien Sjunde himlen, och hennes roll i denna film hade lika gärna kunnat spelas av någon annan skådespelerska. Som summering kan jag säga att filmen är bra och förtjänar en stark trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0