Hajen - min recension



Hajen är en thriller från 1975, regisserad av Steven Spielberg. Filmen handlar om en liten fiskeby som lever på sommarturisterna. En dag hittas en tjej död på en strand och efter undersökningar visar det att hon har blivit dödad av en stor haj. Polischefen vill stänga stranden tills man dödat hajen, men det går inte borgmästaren och byns invånare inte med på. Några dagar senare blir en liten pojke uppäten av samma haj. Nu kommer det en hajforskare som efter undersökningar av offren menar att detta är en av de största vit hajarna ever. Man går fortfarande inte med på att stänga stränderna, men man ordnar en hajjakt, man fångar en haj som polischefen och forskaren är övertygade inte är hajen som dödat människor. Nu ger sig polischefen, forskaren och hajfiskaren Quint ut på havet för att döda hajen, men kommer det att gå vägen?

Jag tror säkert att många redan har sett denna filmen, men jag tror att det var första gången jag såg den och vill skriva en recension så att alla som inte har sett den skall få en uppfattning om den, och se den, för enligt mig så är detta en kultfilm som man borde ha sett, oavsett om man tycker den är bra eller dålig. Jag tror att när den kom ut 1975 så var detta en av de mest läskigaste filmerna man sett. Min mamma har sagt att hon satt och höll för ögonen när hon såg den, och det borde väl säga allt... Men idag på 2000-talet är den inte så läskig längre och jag blir inte rädd för att bada. Men film har några otroligt bra scener där man hoppar till i soffan, speciellt i slutet av filmen. Men overall så tycker jag att filmen är riktigt bra, både handlingsmässigt, men speciellt special effekterna som man nästan blir häpen av när man ser. Hajen är en bra och sevärd film, en fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0