End of summer - min recension



End of summer är ett drama från 1961, regisserad av Yasujiro Ozu. Filmen handlar om en familj och alla dess familjemedlemmar. Alla försöker göra allt för att gynna familjen. Vi får följa personerna i deras vardag och i deras kärleksliv. Relationen mellan de olika familjemedlemmarna är filmens mittpunkt.

Detta är den första Ozu filmen jag har sett. Han är ju en regissör som är mycket välkänd i filmkretsar, kanske inte så jättemycket bland majoriteten av Sveriges befolkning. End of summer är en mycket vacker film, både stilmässigt och handlingsmässigt. Jag tycker dock att tempot är lite varierande, ibland sugs man in i filmen och sitter som förtrollad, och ibland börjar man tänka på andra saker. Men som jag sa, det är en mycket visuellt vacker film som är helt klart godkänd.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0