Edison - min recension

Edison är en thriller från 2005. I huvudrollen som Josh Pollack ser vi Justin Timberlake. I övriga roller ser vi tunga namn så som Morgan Freeman och Kevin Spacey. Filme handlar om Josh som är journalist på en liten tidning. Under en rättegång hör han den anklagande säga tack till en av poliserna från FRAT som vittnade. Nu börjar Josh komma något på spåret och börjar undersöka specialstyrkan FRAT. Det visar sig handla om korruption, knarkhandel och maktmissbruk. Josh riskerar inte bara sig egen säkerhet genom att undersöka FRAT, utan även dem som står honom nära.

Detta är en film som jag dragit mig länge för att se, inte bara för att Timberlake är med utan det räcker nästan att titta på dvd-omslaget för att veta att filmen inte kommer vara någon hitt. Men jag måste säga att jag blev något förvånad över att den inte var så dålig som jag trodde. Visst det är ingen bra film, men inte heller ett bottenskrap. Timberlake gör en bra insats och man glömmer av att det är sångaren som spelar Josh genom filmens gång. Freeman gör en helt ok insats, men man undrar lite över varför han valde att vara med i filmen, men iof så gör han inte bara bra filmer. Spacey var riktigt bra i sin lilla biroll, riktigt bra skådespeleri. Man kan även undra varför han valde att vara med i just denna filmen. Någon som jag inte nämnt tidigare som även har en roll i filmen är Dylan McDermott som är riktigt lysande, mkt bättre skådespeleri än i serien Advokaterna. Filmens handling kanske inte är det bästa som har skrivit, men den är ändå hyfsad, eller iaf grundtanken, att en hel stad är korrumperad och styrs av makt begär. Storymässigt lite likt Batman... Som slutsats kan jag väl säga att det inte är en film som jag kommer att se om, men det är en film man kan se om man inte har något annat att se eller är sjuk/bakfull.

Betyg: 2 av 5