Brända av solen - min recension



Brända av solen är ett ryskt drama från 1994, regisserad av Nikita Mikhalkov. Tycker att det är lite svårt att beskriva filmens handling rättvist så jag lånar denna beskrivningen från filmtipset.se: Filmen utspelar sig 1936, sommaren är het och Stalin styr landet med järnhand. På revolutionären Kotovs lantställe är det lugnt och fridfullt, men en dag dyker en främling oväntat upp. Det visar sig att han är Kotovs hustrus ungdomskärlek och gästen sätter känslorna i svallning. Han verkar dock ha andra, betydligt farligare avsikter med sitt besök...

På ett sätt så tycker jag (även) att det är svårt att beskriva exakt vad jag tycker om filmen, men jag skall försöka. Filmen som helhet tycker jag är bra, det är en rätt så konstig handling och man kastas rätt in i den. Men filmen är mysig och otroligt välspelad. Regissören Mikhalkov spelar även en av huvudrollerna i filmen, vilket han gör mycket bra, och för mig är det den protagonisten som jag knyter mig till genom filmens gång. Om jag skall vara ärlig så förstod jag inte riktigt slutet som är fullt med symbolik, och det gör att filmens summerade betyg sänks. Om man ser rent stilmässigt på filmen så är den en fyra, men det summerade betyget blir en stark trea. (Väntar ivrigt på uppföljaren som förhoppningsvis kommer iår).

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0