Blood diamond - min recension



Blood diamond är en thriller från 2006. I rollistan ser vi bl.a. Leonardo diCaprio, Djimon Hounsou och Jennifer Connelly. Filmen utspelar sig under inbörderskriget i Sierra Leone under 90-talet. Danny Archer är diamant-smugglare av blodsdiamanter år ett stort diamant företag i väst. Archer får upp ögonen för Solomon som sägs ha gömt en diamant stor som ett ägg. Archer gör nu allt för att få tag i diamanten och går med på att hjälpa Solomon hitta sin familj igen. Till hjälp har Archer en amerikansk reporter som lovar att hjälpa om Archer hjälper henne att störta det stora diamant företaget och få ett slut på smugglingen av blodsdiamanter.

Detta var andra eller tredje gången jag såg Blood diamond. Jag kommer ihåg att när jag såg den första gången så var jag helt frälst och tyckte den var riktigt bra. Men nu när jag har sett den igen måste jag ändra min åsikt för den håller inte alls samma mått som första gången jag såg den. Handlingen i sig är intressant och fruktansvärd, men filmen känns seg och som att den går runt i en spiral. Det tycks nästan inte hända något nytt förren i slutet av filmen. Tycker dock att det är bra skådespeleri både från diCaprios och Hounsous sida, och visst, även jag stör mig lite på diCaprios dialekt ;) Efter jag sett om Blood diamond når den inte högre än till en trea, en stark sådan.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0