Avatar - min recension

Avatar är ett sci-fi/äventyr från 2009, regisserad och skriven av James Cameron. I huvudrollen som Jake Sully ser vi Sam Worthington, som Neytrini, Zöe Saldana och som forskaren Grace, Sigourney Weaver. Filmen handlar om planeten Pandora och dess urbefolkning Na'vi. Människorna har åkt till planeten för att de vill komma åt ett värdefullt ämne som finns nere i marken på Pandora. Människorna har varit där i många år och försökt förhandla med Na'vi folket, de har byggt upp skolor, lärt dem engelska och gett dem medicin, men Na'vi folket vägrar att flytta sig, för det är nämligen så att just där de bor finns den största samligen av ämnet som människorna vill åt. Jake åker till planeten, han är en ex-marin som är förlamad från midjan och ned. Han skall ingå i forskningsteamet som alla har en egen, klonad avatar och deras medvetande kan genom en maskin förflyttas från människokroppen till avataren, och tillbaka. På planeten har man en massa legoknektar som är ex-militärer för att hålla upp säkerheten och Jake börjar ge dem information om hur det ser ut nere i junglen där Na'vi bor. Jake blir nämligen vän med Na'vi folket och skall lära sig deras seder. Men något han inte räknat med i början av projektet var att han skulle bli förälskad, både i en avatar och i hela deras folk och levene. Kommer Jake nu kunna stoppa skövlingen av skogen och Na'vi folket?

Jag måste säga att jag verkligen tycker om denna filmen. Den var så värd att gå och se på bio. Skall säga att jag inte såg den i 3D, för det finns inte på min biograf, det är även därför det dröjt innan jag fått sett filmen, för jag tänkte åka till en annan stad och se den i 3D, men det blev aldrig av. Och jag tycker inte alls det stör att se den i 2D, den är så vacker ändå. Visst i början har man lagt in flera scener som verkligen ser ut att vara gjorda för 3D, men det stör inte så mycket. Filmen handlinge i sig kanske inte är den mest orginella, det har man sett flera gånger förut och innehåller flera Hollywood-klichér. Men ser man på filmens animationer kombinerat med filmens förmedlande känsla och musik så är filmen helt underbar och en klar femma av fem. Men lägger man till grundhandlingen så sänks betyget för mig till en mycket stark fyra. Jag säger bara se den på bio nu, för den slutar snaart att gå. Det är verkligen en bio-film, för även om känslan kommer vara bra framför tv:n så är det inte riktigt samma sak. Se filmen och skaffa soundtracket, som är helt underbart! Längtar tills den kommer på dvd/blu-ray och hoppas att de släpper extended edition, för det hade varit så roligt att se mer även filmen, än vad man fick se. En mycket stark fyra!