Arn: Tempelriddaren - min recension

Arn: Tempelriddaren är ett svenskt äventyrsdrama från 2007. Filmen utspelar sig 1100-talet och bygger på böckerna om Arn, skrivna av Jan Gulliou. Arn Magnusson föds i på Arnäs gård i Västra götaland. När han var liten föll han från ett utsiktstorn och föräldrarna trodde han skulle dö och bad till Gud att om han ger Arn livet åter så skall han uppfostras i Guds läror. Så blir fallet och Arn växer upp i ett kloster där han skolas bland annat i att läsa, latin och svärdkonst. När Arn är runt 18-års åldern skickas han hem till Arnäs gården. Han blir kär i flickan Cecilia och de älskar, som för med sig att Cecilia blir gravid. Cecilias syster skvallrar för nunnorna och biskopen dömmer Arn och Cecilia till otukt och att de skall arbeta i var olika kloster. Istället för att bo i klostret skickas Arn ned till Jerusalem och skall ingå i Tempelriddarordern. Cecilia får dock gå i kloster och behandlas extremt illa, plus att man tar hennes barn ifrån henne. Kommer Arn att överleva tiden i Jerusalem så han kan få återse sin Cecilia?

Väldigt många av dem jag känner har sett denna filmen och verkligen älskar den, så jag gick in med hyfsat höga förhoppningar, och jag kan säga att de inte uppfylldes. Hela filmen känns så fel, handlingen är lam och skådespeleriet är i botten, det känns helt enkelt inte trovärdigt. De ända som är bra är Stellan Skarsgård och Milind Soman. Filmen är dock visuellt vacker/fin och det märks att man haft en stor budget. När jag och min sambo satt och tittade på filmen så skrattade sambon flera gånger till den dåliga dialogen och undrade när den skulle vara slut. Det tycker jag säger en hel del om filmen. Helhets betyget blir en tvåa.

Betyg: 2 av 5