Alien - min recension



Alien är en sci-fi från 1979, regisserad av Ridley Scott. Filmen handlar om besättningen på rymdskeppet Nostromo som undersöker en nödsignal från en avlägsen planet. När den del av besättningen ger sig även hittar det ett jättestort rymdskepp, som ser ut som något de aldrig sett förut. De går in i skeppet och där händer det något. En av besättningsmedlemmarna får en konstig parasit över ansiktet. de tar med honom till sjukan och han verkar leva. Men det man inte vet är att parasiten lägger aliens i bröstkorgen så att de kan växa, tills de blir så stor att de äter sig ur bröstkorgen. Alien rymmer ut inuti skeppet och den växer ofantligt fort. Nu börjar jakten på den mördande alien, men alla kommer inte att klara sig levande.

Jag tror faktiskt att detta är första gången jag sett den första filmen om Alien. Jag tycker om den. Filmen har en skön känsla som de andra tre filmerna inte har. Den påminner lite om 2001: A space odyssey och Blade runner, alltså själva känslan som finns i de filmerna. Jag tycker att Alien är en bra film, som är snyggt gjord och spännande på sina ställen. En klar fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0