Alien: Återuppstår - min recension



Alien: Återuppstår är en sci-fi från 1997. Filmen är nummer fyra i serien om Alien. Regissören till denna fjärde del är fransmannen Jean-Pierre Jeunet. Denna film utspelar sig 200 år efter den tredje filmen. Nu håller ett gäng forskare på att klona Ripley för att kunna få ut den alien som ligger inuti hennes bröstkorg. I kloningsförsöket nummer åtta visar det sig att klonen av Ripley överlever och börjar minnas vad som har hänt den ursprungliga Ripley över 200 år tidigare. Men klonen Ripley har utvecklats tillsammans med alien i hennes bröstkorg och har fått visa egenskaper från denne. Ett gäng "banditer" befinner sig på forskningstationen och när de vuxna aliensen rymmer från sina burar slår sig gänget ihop med Ripley för att kunna försöka ta sig där ifrån levande.

Måste säga att jag älskar denna filmen på flera sätt. För det första så ser man Jeunets egen touch genom hela filmen. Hans speciella stil av färgsättning och humor genomsyrar filmen. Sen så kan man inget annat än att älska den nya stenhårda Ripley, hon är bara så cool. Sen så tycker jag om att Jeunet valt att använda Ron Perlman i filmen, som han tidigare haft med i sin film De förlorade barnens stad. Även denna fjärde filmen har mycket action, men den är häftig och jag tycker om den, dock når den inte upp till en fyra som ettan och tvåan, men det är en stark trea. Någon mer än jag som började gråta när den nyutvecklade Ripley-bebis-alien dör i slutet? Notera att jag såg den förlängda special editionen.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0