Alice in wonderland - min recension



Alice in wonderland är ett fantasy/äventyr från 2010. För regin står Tim Burton. I denna ser vi flera stora namn som Johnny Depp, Alan Rickman, Helena Bonham Carter och Anne Hathaway. Filmen bygger på historien Alice i underlandet. I filmen så återvänder Alice till wonderland utan att hon vet om det. Hon tror nämligen att allt är en dröm. Alice är nämligen den enda som kan besegra den onda Röda drottningen. Påvägen måste hon rädda Hattmakaren och finna svärdet som skall kunna dräpa den onda draken, Jabberwocky. Kommer Alice att klara av avv dräpa draken? Och kommer hon komma över alla hinder som den Röda drottningen sätter upp?

Jag är ett stort Burton fan, och tycker i princip om alla hans filmen, men jag måste säga att jag blev besviken på denna. Den levde inte alls upp till mina förväntningar. Tycker att filmen inte direkt genomsyras av Burtons känsla, utan den kommer bara fram i vissa scener. Själva handlingen har man ju "självklart" sett/hört förut, vilket är lite synd, men det visste man ju när man gick till bion. Filmen har några roliga repliker som får en att smålee, men inte mycket mer än det. Annars så är det bra agerande i filmen, och den är snyggt animerad, men det är något som fattas som jag inte kan sätta fingret på. Den kanske hade fungerat bättre som en musikal? Men jag bara stör mig på Hathaways agerande, det känns bara så falskt. Jag måste väl nämna något om Depp oxå. Tycker han är bra i rollen, kanske inte så överlägst bra som han är i många andra roller, men det fungerar och han är riktigt rolig emellanåt. Stör mig bara lite på att han bytar dialekt stup i kvarten. Tycker att filmen främst riktar sig till barn och ungdomar, och att man har "glömt" av den vuxna publiken. Som slutsats så håller filmen och är helt klart godkänd, men jag hade förväntat mig mer...

Betyg: 3 av 5





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0