Virgin suicides - min recension



Virgin suicides är ett dram från 1999, regisserad av Sofia Coppola. Filmen är en återberättelse om fem systrars liv och död, berättad genom grannpojkarnas ögon. Filmen utspelar sig i en pryd förort på 70-talet i USA. Familjen Lisbon är en kristen familj som består av far, mor och fem systrar i olika åldrar. Filmen är en berättelse om hur systrarnas liv såg ut när de levde och hur de tog sina liv, och varför grannpojkarna trodde att de gjorde det, men det är egentligen ingen som vet.

Ja, vad skall jag säga om denna, har lite olika åsikter. På många sätt är den bra och man fastnar i handlingen, och på andra sätt känns den meningslös och man vet inte riktigt vad Coppola vill säga med den. Den speglar en verklighet som inte jag är bekant med, inte uppväxt på 70-talet i USA, inte uppväxt i en strängt kristen familij osv. Jag förstår inte varför systrarna begick självmord eller varför, det kändes rätt absurt. Men filmen är ändå bra så jag ger den godkänt.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0