Tomten är far till alla barnen - min recension



Tomten är far till alla barnen är en svensk komedi från 1999 regisserad av Kjell Sundvall. I denna ser vi flera känsa svenskars ansikten bl.a. Peter Haber, Katarina Ewerlöf, Jessica Zandén, Dan och Anders Ekborg osv. Filmen handlar om ett stort svenskt julfirande. Sara och Janne lever ihop och Sara har ställt till med ett jättestort julkalas där alla hennes ex med respektive är inbjudna. Alla män på festen, utom en, har varit med Sara och de alla har barn med henne, dessutom har alla i hela gruppen bytt partners med varandra, fram och tillbaka. Detta bådar inte gott, och julfesten blir inte riktigt som planerat.

Detta var första gången jag såg denna, har dragit mig lite för det, i och med att jag inte är jätteförtjust i svenska komedier, men denna var riktigt rolig. Handlingen kanske är lite absurd, men man kan känna igen sig i flera av de olika momenten av julfirade i filmen. Scenen när det bara är de vuxna som tittar på Kalle Ankas jul och barnen vill inte se, för de har ju redan sett den, tycker jag är så klokren. Just den scenen säger så mycket och visar hur grunden i ett svenskt julfirande ser ut. Jag kommer att ge denna en trea, och det är ett bra betyg från mig då de flesta svenska komedier jag ser får en etta eller en tvåa.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer
Postat av: camilla

gillar temat på din blogg är ju jätte bra när man är sugen på lite filmtips :D

2010-01-18 @ 13:01:19
URL: http://camiiisexzita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0