Skräckdagar i Paris - min recension

Skräckdagar i Paris (Hangmen also die) är ett krigsdrama från 1943, regisserad av en av Tysklands stora regissörer, Fritz Lang. Filmen utspelar sig i naziockuperade Tjeckoslovakien. En man mördar en av nazisternas framstående män och på fri fot försöker han finna ett gömställe, han gömmer sig hos Nasha och hennes familj, mer eller mindre mot deras vilja. Nazisterna kan inte komma på vem mördaren är och tar tillfånga hundratals tjeckoslovaker och avrättar flera av dem varje dag för att mördaren skall träda fram. Nasha blir helt förstörd när hennes far blir tillfångatagen. Vad skall hon göra? Ange mördaren som gjorde det rätta för att rädda sin far, eller hålla tyst och hennes far blir avrättad?

Denna tror jag är en bortglömd Lang-film. Måste själv erkänna att jag inte hört talas om den och det beror nog på att den inte framställs som Langs mästerverk. Men jag tycker att det är en bra film, spännande och komisk. Men än av de sakerna jag stör mig lite på är tempoväxlingen i filmen, den får mig inte att sitta kvar i soffan och vara lika engagerad filmen igenom, vilket jag tycker är synd. Men jag skall säga att denna är sevärd och mycket bra gjord. Men för mig väger den mellan en stark trea eller en svag fyra, och för tillfället får det bli en trea.

Betyg: 3 av 5

 

Trailer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0