Så går det till i krig - min recension



Så går det till i krig (The General) är en stumfilmskomedi från 1926, av och med Buster Keaton. Filmen utspelar sig under inbördeskriget i USA. Gray är lokförare vars lok blir kapat av ett gäng nordstatsspioner. Nu gör Gray allt för att få tillbaka sitt lok, det visar sig även att nordstatarna har kidnappat Grays flickvän i samma veva som de tog loket. Nu måste Gray både ta tillbaka sitt lok och rädda sin flickvän. Gray råkar, på sin jakt efter loket, höra att nordstatarna planerar en smygattack mot sydstatarna och nu måste Gray hinna tillbaka till sina allierade och varna dem.

Detta är den första Buster Keaton filmen jag sett, han var riktigt populär när stumfilmen var stor, och även en bit efter. Men han är idag inte bortglömd och många uppskattar fortfarande hans filmer, och de prisas än idag. Det är ju som sagt en speciell humor i stumfilmer, inte det minsta lik humorn idag. Men jag tycker att denna stumfilmshumorn fortfarande fungerar. Vissa scener i filmen är riktigt roliga, medans andra är förutsägbara och lite töntiga. Men man får se filmen med glimten i ögat. Keaton var en riktigt bra komiker, han använder sin kropp och sitt ansikte riktigt bra. Jag ger filmen en fyra för Keatons insats och för de "häftiga" scenerna.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer
Postat av: mandyz

Kan inte du skriva en filmrecension om Dragonheart?

2010-01-26 @ 18:09:49
URL: http://mandyz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0