Prostitution bakom slöjan - min recension



Prostitution bakom slöjan är en dokumentär från 2004 av Nahid Persson. Jag har tidigare recenserat Perssons två andra dokumentärer och denna, Prostitution bakom slöjan, är det första dokumentären hon gjorde. Den handlar om två kvinnor som lever ensamma i en storstad med sina barn. Båda har inga män, för de båsa sitter i fängelse. För att kunna överleva har de fått börja med prostitution. De båsa lever i en vardag som går ut på att finna pengar för att kunna köpa heroin och att finna en man som kan försörja dem. Vi blir även bekanta med sighe, som är muslimskt korttidsäkenskap.

Tycker att alla Perssons dokumentärer är bra och instressanta, på olika sätt, men alla berör Iran. Prostitution bakom slöjan är kanske den bästa av Perssons dokumentärer. Vi får följa de två kvinnorna och samtidigt för vi reda på Perssons egna tankar. Det som jag tycker är bra med denna, jämfört med Fyra fruar och en man, så förljer denna upp personerna i dokumentären, det görs in i Fyra fruar och en man. Persson åker tillbaka till Iran för att häsla på kvinnorna, för att se vad som har hänt i deras liv sedan sist. Men som slutsats kan jag säga att denna är bra, kanske tom mycket bra. Jag ger den en svag fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0