Oliver Twist - min recension



Oliver Twist är ett drama/äventyr från 1948, regisserad av David Lean. Filmen bygger på Dickens klassisker berättelse om Oliver Twist. Filmen handlar om den föräldrarlöse pojken Oliver som rymmer från barnhemmet till London. Där möter han Fargin och börjar arbeta som ficktjuv för honom. På ett magiskt sätt hamnar han hemma hos en snäll familj med en gammal man och Oliver gör allt från att komma ifrån den kriminella världen, men det visar sig inte vara så lätt.

Jag tror att de flesta har kläm på vad Oliver Twist handlar om och jag tycker att Lean har lyckats bra med att förmedla handlingen på ett trovärdigt sätt. Jag tror nog att detta är den bästa filmatiseringen av Oliver Twist jag sett, och jag rekommenderar den. Den är mycket sevärd och hemsk, fast samtidigt mysig. En solklar fyra.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0