Laputa: Slottet i himlen - min recension



Laputa: Slottet i himlen är en animé från 1986, regisserad av Hayao Miyazaki. Filmen handlar om Sheeta som faller ned från ett luftskepp mot en stad, där arbetar pojken Pazu som ser Sheeta falla, eller rättare sagt sväva ned från himlen. Han bestämmer sig för att ta hand om henne, men det han inte vet är att Sheeta har en kristall som försvarar henne och hon är en ättling från folket från den svävande mystiska staden Laputa. Det är många som vill ha tag i kristallen och gör allt för att komma åt den, nu flyr Sheeta tillsammans med Pazu. De träffar på massa olika människor på sin resa, men kommer de någonsin att finna Laputa?

Jag älskar ju Miyazakis filmer och även denna (såklart). Så underbart animerad och berättad. Jag kan ju inget annat än att jämföra denna med Miyazakis andra filmer, och jag tycker att denna tillhör dem i den bästa klassen. Den slår inte Nausicaä från vindarnas dal eller Spirited away, men den är i samma klass. Handlingen är underbar på många sätt, och jag blir alltid lika facinerad av historierna i Miyazakis filmer. Denna är mycket bra, se den.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0