Cigarette burns - min recension

Cigarette burns är en skräckfilm/ett tv-serie avsnitt från Masters of horror. Den är regisserad av legenden John Carpenter. Filmen handlar om Kirby, spelas av Norman Reedus, som äger en biograf som visar "smala" filmer. Han är besatt av den försvunna filmen Le fin absolue du Monde. En dag blir han kontaktad av en rik man, Udo Kier, som är lika eller mer besatt av filmen och är beredd att betala vad som helst för att Kirby skall finna filmen, för han är övertygad att det fortfarande finns ett exemplar kvar. Andledningen till att Le fin absolue du Monde har blivit ökänd är för att den endast hade en visning och under visningen så började publiken att bli galna och mörda varandra. Filmen skall vara något helt makalöst. Kirby tar an sig uppdraget, för han är i behov av pengar, och han reser till Paris för att finna mer information och inget blir som han väntat sig.

Jag måste säga att jag verkligen älskar denna filmen. Det är en lågbudget film/avsnitt och det märks genom hela filmen och den är bara ca 60 min lång, men det spelar ingen roll, den är helt makalöst bra. Det finns en spänning genom hela filmen och man blir helt fascinerad av Le fin absolue du Monde. Inslagen av blod är ju inget främande för Carpenter och det finns det gott om i denna. Men det som gör filmen speciell för mig är hur man sugs in i filmens handling, man kan inte slita blicken från tv:n. Sen så tycker man om skräckfilm och är ett filmfreak i största allmänhet så blir man helt förstummad av mystiken och spänningen runt Le fin absolue du Monde. Sen är det alltid lite kul och se en av B-skådespelarnas största (enligt mig) skådis, Udo Kier, i filmen och han passar riktigt bra in i denna. Är riktigt överraskad av filmen och mycket glad över jag sett den. Det är nog den första skräckfilmen som jag kommer att ge en femma, och det är den värd.

Betyg: 5 av 5