Brief encounter - min recension



Brief encounter är ett romantiskt drama från 1945, regisserat av David Lean. Filmen handlar om hemmafrun Laura som alltid tar tåget in till staden på torsdagar för att shoppa, äta lunch och gå på bio. En dag träffar hon läkaren Alec och de faller genast för varandra. Filmen är en besättelse om deras korta torsdags möten, svartsjuka och kärlek. Kommer de att få varandra eller är deras "plikt" starkare än deras kärlek?

Som jag har förstått det så älskar många denna filmen, de tycker den är underbar och sorglig. Men jag kan intre riktigt hålla med. Den här typen av romantiska filmer har aldrig riktigt tilltalat mig, har alltid tyckt att de är rätt så långtråkiga, och det tycker jag om denna också. Men ser man till filmen och hur den är gjord, så är den snyggt gjord, men bra kamerateknik och vackra bilder. Man kan också känna den förvivlan Laura känner. Men som sagt filmen tilltalar inte mig direkt in i hjärtat, men det är ändå en solklar trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0