The Abyss - min recension

The Abyss är en sci-fi från 1989, regisserad av ingen mindre än den högaktuelle James Cameron. I filmen ser vi bl.a. Ed Harris som Bud. The Abyss handlar om en undervattensoljeborrningsstation. En dag går en ubåt på grund och militären tror att det är ryssarna som har anfallit. Nu måste snabbt få igenom en räddningsuppdrag för att se om någon i ubåten överlevde. Ovan vattnet hotar en analkande orkan och militären måste agera snabbt. De väljer ut oljeborrningsstationen för den är placerar relativt nära sär ubåten skönk. Ett gäng militärer bordar stationen och detta blir ett räddningsuppdrag utan dess like. Stationen förlorar kontakt med världen ovanför vattenytan, stationen går sönder och delar av den blir översvämmad och hälften av manskapet dör. Löjtnanten lider av besvär från nedgången och börjar bli paranoid och skall skjuta kärnvapen mot vad han tror är ryssar. När de dyker utanför stationen upptäcker de något, nämligen aliens och inte ryssar som löjtanten tror. Kommer man att lyckas överleva? Få kontakt med aliensen? Stoppa löjtnanten från att döda allt manskap?

Det kändes roligt att se ytterliggare en James Cameron film, som för mig tidigare var okänd. Filmen är bra och mycket välgjord. Ed Harris gör nog en av sina bästa rollprestationer ever. Handlingen är spännande och trovärdig. Måste erkänna att jag blev lite paff när det döck upp aliens, för det var inget man kunde förutse tidigare under filmens gång. Effekterna är snygga och man får verkligen känslan av att de befinner sig djupt ned i havet, speciellt när Bud (Ed Harris) beger sig ned i den djupa avgrunden. Ja, vad skall man då ge den för betyg? Kommer inte att ge den en femma, för den når inte riktigt upp ditt, men det är en solklar fyra, en film som jag garanterat kommer att se om.