Rec - min recension

Rec är en spansk skräck/thriller från 2007. Filmen är inspelad, på det populära sättet, att ge en illusion av att den är inspelad med en handkamera direkt ur verkligheten. Rec handlar om ett lokalt tv-team, bestående av en kamera man och en kvinnlig reporter. De besöker en brandstation för att se hur deras liv ser ut en vanlig natt. De får en utryckning till ett lägenhets hus där man hört skrik från en lägenhet, tv-teamet följer med. När polisen slår in dörren till lägenheten hittar de en gammal kvinna indränkt i blod. De försöker göra henne lugn och ringer efter ambulans. Helt plötsligt attackerar kvinnan en av poliserna och biter honom i nacken. Kaos råder och när de försöker få ut polisen ut byggnaden blir de stoppade av andra poliser, och de får inte lämna byggnaden. Snart kommer smittsjuksläkare och de stänger in alla i byggnaden med hjälp av plast. Ingen förstår något och helt plötsligt börjar det hända saker. Tillslut kommer det en läkare in, i full mundering, för att ta blodprov på alla i byggnaden och helt plötslig blir de bittna helt galna och börjar attackera de andra. Läkaren berättar om ett virus som försöver med hjälp av saliv vilket gör människor galna och hunriga efter blod. Hur skall de kunna ta sig ur byggnaden med polisen på utsidan och när fler och fler människor blir infekterade?

Blev positivt överraskad av denna, den var riktigt bra i sin genre. En spänning byggs upp genom filmen och man vet inte riktigt vad som kommer att hända. Att man filmar med handkamera gör att allt känns ändå mer trovärdigt och mer läskigt. Tycker om denna formen av skräckfilm, det är av denna typen som jag blir skrämd, inte av alla de filmerna som skär upp människor och det är blod överallt. Jag tycker att Rec är bra och stundtals läskig. Denna rekommenderas att ses. En svag till normal fyra. Skall även bli kul att det kommer en uppföljare som skall ta vid där denna slutar.