Paranormal activity - min recension

Paranormal activity är en skräck/thriller från 2007. Filmen handlar om ett par som upptäcker att konstiga saker händer hemma på natten, de här skrik, bankande på väggarna, fotsteg osv. Mannen i huset, Mika, bestämmer sig för att börja filma deras sovrum på nätterna för att se vad det är som händer. Första natten så är det sovrumsdörren som rör sig utan anledning. De bestämmer sig för att ringa ett medium som kommer på besök. Han berättar att det som finns i huset inte är ett spöke utan en demon och att den inte hemsöker huset utan Katie. De blir tillsagda att ringa efter en exorcist och att de inte skall göra något som retar demonen och inte heller försöka att få kontakt med den. Dagarna går och de filmar sitt sovrum varje natt, nu börjar det hända mer och mer mystiska saker som inte gåt att förklara. Mika som hatar det som händer, gör allt som de blev tillsagda att inte göra. Kommer de att klara sig levande ut ur situationen och kommer demonen att lämna dem ifred?

Filmen är filmad med en såkallad "handkamera" och är i samma genre som Blair witch project och Rec. Jag måste erkänna att jag var skiträdd när jag såg denna. Jag och min sambo satt i soffan och vågade ibland knappt titta på tv:n för man visste att det skulle hända något, men inte vad. Filmen spelar på ens rädsla för det man inte kan se, att det finns något som är ont och som inte kan förklaras. Den spelar även på ens rädslor för vad som kanske händer när man sover osv. Jag tycker att denna är riktigt bra, det är just denna typen av filmer som jag blir skrämd av. Hade lite svårt att somna efter jag såg den ;) Men visst så är vissa scener, så som internet scenen och tom slutet lite överdrivet. Det finns ju flera olika slut till filmen, men det som jag såg tycker jag är bättre än de andra jag har läst om, och den lägger upp för en uppföljare som faktiskt skall släppas i år. För att sumera så tycker jag helt enkelt att filmen är mycket bra och lyckas skrämma en på flera ställen. Se den, men inte själv.