Kontakt - min recension

Kontakt är en drama/sci-fi från 1997, regisserad av Robert Zemeckis. I filmen ser vi Jodie Foster som Dr. Arroway, Matthew McConaughey som Palmer Joss och William Fichtner som Kent. Filmen handlar om Dr. Arroway som hela sitt liv varit intresserad av rymden och dess planeter. Nu är hon vuxen och är astronom. Hon är fixerad vid idén att den finns intelligent liv ute i rymden. Hon börjar arbeta vid ett observatorie inom ett projekt som avlyssnar rymden för utomjordiska signaler. En dag läggs projektet ned och nu är Dr. Arroway tillsammans med Kent beslutna att finna sponsorpengar för att starta ett eget projekt nere i Mexiko. Efter flera månader får de pengar och startar projektet. En dag när de lyssnar efter utomjordiska singler, hör de något från Vega. Det blir mindre panik och de analyserar ljudet och kontaktar andra stationer, och de hör också ljudet. Nu kommer regeringen och militären och lägger sig i. När de tillsammans börjar analysera ljudet finner de både ljud och bildmaterial. Det visar Hitlers tal från de olympsika spelen 1936, som var det första människorna sände ut i rymden. Det visar sig även finnas med en ritning på ett bygge som skall föra en människa till Vega. Nu börjar bygget och striden om rättigheter, samtidigt som befolkningen både är glada och skrämda. Kommer Dr. Arroway kunna åka till Vega och vad kommer hon att finna?

De första 40 min av filmen är rätt sega, men ger en ordenligt inblick i vem Dr. Arroway är och varför hon är som hon är. Sen så kommer filmen igång och det börjar hända desto mer. Filmen kanske inte är jättespännande, men den har sina intressanta stunder. Sen så måste man komma ihåg att det är en drama/sci-fi och inte bara en sci-fi, så det är nog inte meningen att den skall vara så jättespännande och action fylld. Men jag tycker denna är bra. Foster gör en bra insats, även McConaughey är bra (vilket inte sker så ofta). Kontakt är ett bra verk av Zemeckis. Jag ger den en trea.