Inglourious Basterds - min recension

Inglourious Basterds är en drama/krigsfilm från 2009, regisserad av Quentin Tarantino. Filmen utspelar sig när Frankrike är ockuperat av nazister. Vi får se vilka metoder nazisterna använder sig av för att finna judar som gömmer sig. Vi får se hur en 18-årig flicka, Shoshanna, lyckas rymma undan nazisterna. Ett gäng amerikaner skickas till Frankrike för att döda nazister, de kallar sig The Basterds. De försöker mörda så många nazister de kommer åt och för att skända offren skär de av nazisternas skalpar. The Basterds har spritt en skräck bland de tyska soldaterna. Vi träffar även Shoshanna igen, nu är hon vuxen och driver en biograf inne i Paris. En dag kommer en soldat förbi biografen och börjar prata om film, det ena leder till det andra och det slutar med att Göbbles skall ha premier visning av sin nya film på Shoshannas biograf, något som hon inte har något att säga till om. Nu planerar hon att bränna ned hela biografen under visningen för att döda så många högt uppsatta nazister som möjligt. Samtidigt planerar engelsmännen tillsammans med The Basterds en attentat mot just premiär visningen på Shoshannas biograf. Kommer någon av dem att lyckas?

Måste säga att jag tycker mycket om denna filmen, Tarantinos humor lyser igenom på så många ställen och jag kan inte låta bli att skratta. Visst jag kan hålla med andra som tycker att denna inte är den bästa av Tarantinos filmer, men jag måste säga att den ändå är riktigt bra även fast den inte håller samma klass som Reservoir dogs eller Pulp fiction. Tycker att man lyckats mycket bra med tempot i filmen och man sitter aldrig och undrar om den är slut snart. Man har även lyckats ypperliggt med humorn, och skämten mot nazisterna med även mot amerikanerna. Denna tycker jag absolut att man skall se. Om inte för att skratta åt Brad Pitt när han skall tala italienska. ;) Se denna, den är värd 2 timmar och 30 minuter av ditt liv.