If... - min recension



If... är ett drama från 1968 av Lindsey Anderson. Filmen utspelar sig på en brittisk internatskola för killar, där hierarki, regler och de gammla traditionerna följs till punkt och pricka. Micke (Malcolm McDowell) och hans två vänner motsätter sig skolan och dess regler, tar tillslut till vapen för att göra slut på förtryckarna.

För mig var detta en väldigt speciell film. Den börjar väldigt bra och intressant, sen tycker jag att den spårar ur lite. Man vet inte riktigt vad som är verkligt och var som är "drömmar/hallucinationer", speciellt med scenerna från cafét. Det är även en speciell kvinnosyn i filmen, de får nästan inget utrymme och följer olika stereotypramar. Det finns även en viss humor i filmen, som gör att man skrattar samtidigt som man är rätt förbryllad. Även kul att se en till film med en ung McDowell. Jag kommer ge den godkändt, en trea, mest tack vara att jag inte förstår/eller kanske inte håller med regissörens vision.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0