Gattaca - min recension

Gattaca är en drama/sci-fi från 1997. I huvudrollerna ser vi Ethan Hawke som Vincent, Jude Law som Jerome och Uma Thurman som Irene. Filmen utspelar sig i framtiden och nu bestämms hela en liv med hjälp av dna. Genom en persons dna kan man utläsa hela ens framtid, bl.a hur stor chans man har att få hjärtattack, astma, våldstendenser osv. Vincent blir till "på det vanliga sättet" och när han föds utläser man saker ur hans dna, t.ex. risk för hjärtproblem, vålstendenser osv. Några år senare får han en bror som är avlad genom att man gjort förändringar i hans dna, alltså tagit bort alla "dåliga" tendenser. Nu börjar det en kamp mellan bröderna. Vincent vill inget annat än att bli astronaut, men hans dna är emot honom, istället får han arbeta som städare. En dag får han kontakt med Jerome som har en super dna, men som har blivit halvkroppsförlamad, han är beredd att ge Vincent sitt dna så han kan uppfylla sina drömmar. Med hjälp av Jeromes blod och urin börjar Vincet arbeta på rymdstationen Gattaca, där fightas han varje dag mot att inte lämna efter sig sitt eget dna. En dag blir en person på Gattaca mördad och polisen börjar en utredning och råkar finna en ögonfrans från Vincent. Nu börjar de jaga honom, även fast de inte vet vem det är. Vincent gör allt för att de inte skall finna honom, för han skall äntligen åka ut i rymden. I hela denna vevan blir han även förälskad i Irene som arbetar på Gattaca, något som inte var planerat. Kommer Vincent att klara sig, var det han som mördade personen på arbetet, kommer Irene att komma på vem han egentligen är?

När jag skulle se denna hade jag förväntat mig en "klassisk" sci-fi film, så jag måste erkänna att jag blev besviken. Jag tycket att Gattaca är mer en drama film än en sci-fi film. Visst det utspelar sig i framtiden och allt styrs av dna, men för mig räcker inte det för att vara en sci-fi. Om man skall se på handligen i sig, så är det riktigt bra, otroligt välskriven och man kan tom tänka sig att detta kan komma att ske i framtiden. Men jag tycker att man kunde gjort en mycket bättre film med denna storyn, det är för mycket drama och tempot är lite lågt för min smak. Jag ger denna en trea, tack vare storyn och bra skådespeleri från Hawke.