Dragonheart - min recension

Dragonheart är en äventyrsfilm från 1996. I denna ser vi Dennis Quaid som Bowen, David Thewlis som Kung Einon och Sean Connery (röst) som draken, Draco. Filmen handlar om Einon och hans rådgivare och riddare Bowen. En dag får Einon ett stort sår i hjärtat när hans far slogs med de upproriska byborna, där även Kungen/fadern bli dödad. Nu blir den unge Einon kung, men han är döende. Hans mor och Bowen tar med Einon till en drake som lever som man gjorde i en svunnen tid. Han har magiska krafter och låter sig övertalas att ge halva sitt hjärta till Einon om han lovar att göra gott under sin tid som kung. Nu blir Einon frisk men han håller inte sitt ord, han blir en tyrann och Bowen känner sig sviken och lämnar Kung Einons sida. Bowen är övertygad om att det är drakens hjärta som gjort Einon till en tyrann och ger sig iväg på en resa för att döda de sista drakarna på jorden. Kommer han att klara det? Och kommer man att lyckas störta Einon?

Dragonheart såg jag för att jag fick en förfrågan från en läsare här på bloggen om jag kunde skriva en recension om filmen. Jag tycker att Dragonheart är en godkänd äventyrsfilm, men den brister på många ställen. Både jag och min sambo var övertygade att filmen var inspelad på sent 80-tal, så kan man säga att productionen känns. Hela filmen och effektera, kulisserna känns som från en 80-tals film, inte som från en film från 1996. Grundhandlingen har man sett flera gånger i andra filmer och denna känns inte så ordinär. Tycker inte om skådespelarna i filmen, de är alla b-skådisar och de borde säga en del. Men självklart så tycker jag om Connerys röst som draken, han har nog den rösten som alla tycker om. Ändå fast jag inte tycker att filmen är någon hitt, så ger jag den en svag trea, för på något sätt så underhåller den mig under 1 tim och 35 min.