De skoningslösa - min recension



De skoningslösa är ett western/drama från 1992. Filmen är regisserad av Clint Eastwood som även spelar huvudkaraktären, William Munny. I rollen som hans partner Ned ser vi Morgan Freeman. De skoningslösa vann en Oscar för Bästa film 1992. Filmen handlar om den föredetta försupne revolvermannen Munny, som nu lever som egenförsörjd jordbrukare tillsammans med sina barn. En dag kommer en revolverman till gården och frågar om Munny vill vara med på att döda två cowboys som skurit sönder ansikter på en hora, och så kan de dela de $1000 som är belöningen. Munny går med på detta efter långt funderande, han tar med sig sin gammla vapendragare Ned. Nu rider de tre revolvermännen till staden Whiskey där de två skurkarna lever. Men det visar sig inte bli en lätt match, när de har den tuffe och oresonliga sheriffen mot sig.

Jag måste säga att jag blev lite förvånad över att filmen vann en Oscar, fast kanske egentligen inte, det är ju en film med lungt tempo och försök till djup, absolut ingen klassisk western. Men jag blev inte så imponerad av filmen son jag velat. Tempot är ändå okej, även fast det är relativt lungt, Eastwood gör en bra insats, lika så Freeman. Men det är ändå något som fattas som jag inte kan sätta fingret på. Men sen tillhör jag väl typen som tycker mer om Eastwoods äldre westernfilmer där han är med rå och hård. Kommer ge filmen en stark trea, för den är sevärd.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0