9 - min recension



9 är en animerad sci-fi/fantasy från 2009. Filmen utspelar sig efter domedagen, alla människor har dött ut tack vare att maskinerna tagit över världen. En dag vaknar den lilla trasdockan 9, och ger sig ut i världen, där träffar han på andra trasdockor, det visar sig att en professor har gjort den så att de kan förgöra maskinen "Brain" som ligger bakom världens undergång.

Måste säga att jag hade rätt höga förväntningar på denna efter jag läst på den, sett trailern och läst att Tim Burton är filmens producent. Jag blev faktiskt besviken, filmens handling griper inte riktigt tag i en. Visst den är riktigt snyggt animerad, men bara det gör ju inte hela filmen, för mig måste det även finnas en bra handling. Man får intrycket av filmen att den är fransk, vet inte varför, men det kanske är själva stilen på animeringen, tror till och med att filmen hade varit bättre om den var just fransk och inte amerikansk. Sen så rösterna, de fungerar på alla karaktärer utan på just 9. Det är Elijah Wood som gör 9:es röst och det passar verkligen inte, han är för mesig och barnslig, känns inte som att hans röst passar in på 9:es aktioner eller rörelser. Detta tycker jag är väldigt synd, för jag tror att filmen hade blivit ett steg bättre med en annan röst än Woods. Som slutsats kan jag ändå säga att filmen helt klart är godkänd, men jag känner mig ändå besviken, ger den en trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0