The Reader - min recension



The Reader är ett drama från 2008. I huvudrollerna som Hanna Schmitz och Michael Berg ser vi Kate Winslet och Ralph Fiennes. Filmen utspelar sig i Tyskland efter andra världskriget. Michael är tonåring och blir förälskad i den betydligt äldre Hanna. Under en sommar har de en kärleksrelation, tills en dag då hon bara är borta och Michael är helt förkrossad. När han senare pluggar juridik på universitetet ser han Hanna igen. Juridikstudenterna sitter med under en rättegång där Hanna och andra kvinnor ställs inför rätta. De anklagas för att ha varit vakter i förintelse läger under andra världskriget. Hanna blir dömd till att sitta många år i fängelse. Kärleken hon Michael finns kvar och kommer aldrig försvinna. Han börjar tala in böcker som han skickar till Hanna, för hon kan nämligen in läsa. Detta är början på en lång vänskap. Kommer de att träffas igen?

The Reader är en väldigt vacker kärlekshistoria. Dock tycker jag att första halvan av filmen är, på sina ställen, rätt seg, men tar sig i andra halvan av filmen. Filmen är väldigt visuellt vacker och skådespeleriet är på topp. Det ända som stör mig är att alla pratar engelska, de borde prata tyska. Alla skådisar som är med i filmen förutom Winslet och Fiennes är tyskar, och ändå pratar de engelska, den känns lite fel. Jag kommer att ge filmen en fyra, för den berör mig, men hade det varit en tysktalande film så hade jag troligtvis gett den ett högre betyg.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0