The Indian runner - min recension

The Indian runner är ett drama från 1991. För regin står Sean Penn och denna är hans regi debut. I rollistan ser vi bl.a. David Morse, Viggo Mortensen, Patricia Arquette, Charles Bronson och Dennis Hopper. Filmen handlar om familjen Roberts. Joe och Frank är bröder, båda var i trubbel i sin barndom och Joe växte upp till att bli jordbrukare och senare polis. Frank deltog i kriget och när han kom tillbaka var han fortfarande samma bråkstake. Nu vill Joe, som har fru och barn, ta upp kontakten med Frank igen och vill att Frank och hans tjej skall flytta hem till den lilla staden. Efter att deras far tagit självmord flyttar Frank och flickvännen in i föräldrarnas hus. Nu försöker Frank ta tag i sitt liv och börjar arbeta. Flickvännen blir gravid och till en början är allt bra, men sen går det utför, kan verkligen Joe få ordning på Frank?

Hade rätt höga förväntningar på denna filmen. Hade läst många recensioner som hyllade filmen, sen så är det den duktiga Penn som regisserat, plus att det är en riktigt stark rollista. Men jag måste säga att jag inte blev så imponerad av denna. Den är ett starkt relationsdrama och man känner för både Joe och Frank, men det är något som fattas, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Skådespeleriet är på topp och Mortensen övertygar återigen. Men jag måste säga att Bronson är grym i det lilla han är med, så fort han öppnar munnen sitter man och lyssnar, han hade en röst som ingen annan. The Indian runner är ett stark och känslosamt relationsdrama som inte riktigt, för mig, når upp till en fyra, så det blir en stark trea.