The Hurt Locker - min recension



The Hurt Locker är ett krigsdrama från 2008. För regin står Kathryn Bigelow. Filmen vann 6 Oscars på årets Oscarsgala, bl.a. för Bästa regi och Bästa film. Filmen handlar om en militär bombgrupp mitt i kriget i Irak. Efter att gruppens ledare blev dödad, när han skulle disarmera en bomb, så får gruppen en ny ledare Sergeant James. Denna nya ledare är en våghals och är varken oförsiktig eller rädd för att dö. Kommer gruppen att överleva när i princip allt i staden kan vara en bomb?

Jag blev faktiskt grymt besviken på denna. Hade ändå inte så höga förhoppningar då jag läst blandade kommentarer om den. Jag kan faktiskt inte förstå att filmen vann Oscar för Bästa film. De andra vinsterna kan ju diskuteras (kanske inte vinsten/erna för ljudet, men återkommer till detta), men att den vinner bästa film är helt otroligt. Det är väl bara för det är en film om ett par "krigshjältar" i pågående Irak-"kriget". Handlingen i sig är inte så interssant, känner ingen samhörighet med någon av karaktärerna. Tempot genom filmen är rätt segt och det händer egentligen inget, de bara går runt och disarmerar bomber, inget mer. Då åter till ljudet. Jag såg filmen på blu-ray med Dolby surround, och jag undrade på flera ställen om det verkligen var surround. Det ända som hördes i de bakre högtalarna var lite helikoptrar och likande, inget speciellt alls, så jag kan inte förstå att de vann statyetter för ljudet. Men juryn kanske har några speciellt kvar som man som åskådare inte han höra när man ser filmen!? Men men, jag är besviken, filmen får ändå en trea för den är godkänd, men inte mer än det. Kan säga att det var tur jag hyrde filmen, för att köpa den är inget som jag vill göra. Den platsar inte i min filmsamling.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer
Postat av: movieguy

Snygg och bra filmblogg du har. Kan väl inte hålla med dig att The Hurt Locker "bara" är förtjänad en 3:a men som sagt smaken är olika (tack o lov). Jag är en av dom som hyllar den till skyarna.

2010-04-28 @ 17:10:10
URL: http://movieguy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0