The Damned United - min recension



The Damned United är en sportfilm som bygger på verkliga personer. Filmen är ifrån 2009 och regisserad av Tom Hooper. I huvudrollen som Brian Clough ser vi den briljante Michael Sheen. Filmen handlar om fotbollstränaren Brian Clough. Tillsammans med sin partner får de upp sitt division 3 lag till att vinna division 1. Nu så har de det engelska folket vid sina fötter. Brian har alltid beundrat storlaget Leeds och deras tränare Don Revie. En dag blir både Brian och hans partner sparkade/uppsagda från sin klubb, men blir snabbt erbjudna jobb vid ett annat division 3 lag. Men nu skall Don Revie träna landslaget och arbetet som Leeds tränare står öppet och Leeds vill ha Clough. Clough tar sig ann jobbet men på bekostnad av sin vänskap med sin partner. Dock håller detta in länge och Clough får sparken från Leeds efter 44 dagar...

Jag brukar inte vara så jätteförtjust i sportfilmer vanligtvis, men tänkte att jag får ge denna en chans då jag väldigt mycket tycker om Michael Sheen som skådis. Och jag måste säga att denna filmen är riktigt bra. Att den bygger på en sann historia och verkliga personer gör det hela ännu bättre. Själv hade jag på förhand ingen koll på med Clough eller Revie var, och det behöver man inte för att uppskatta filmen. Handlingen är riktigt bra, och filmen som helhet är super. Skådespeleriet är bra från alla fronter, men speciellt från Sheen som än en gång gör en briljant insats. Denna rekommenderar jag stark, även fast man inte har ett stort fortbollsintresse.

Betyg: 4 av 5




Kommentarer
Postat av: L I N N E A

hej ,

snygg blogg !

allt bra med dig ?

kram

2010-04-11 @ 13:23:41
URL: http://hhejkaxig.blogg.se/
Postat av: Stefan Falkelind

Snygg site. Älskar film.

2010-04-13 @ 11:45:21
URL: http://stefanfalkelind.com/bloggresursen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0