Solens rike - min recension



Solens rike är ett krigs/drama från 1987, regisserad av Steven Spielberg. I huvudrollen som den lilla pojken Jamie, ser vi Christian Bale. I övriga roller ser vi bl.a. John Malkovich, Miranda Richardson och Ben Stiller. Filmen utspelar sig 1941 i Shanghai. Här växer rikepojken Jamie upp tillsammans med sina föräldrar. Japan anfaller och nu måste familjen fly, men de tappar bort varandra... Nu är Jamie alldeles själv och försöker överleva och hamnar tillsist i ett fångläger där han personlighet berör både fångarna och soldaterna...

Nu tog jag mig änligen i kragen och fick sett Solens rike, jag har länge tänkt se den, men det har aldrig blivit av förrens nu. Vad tycker jag då om filmen? Jo, den är faktiskt riktigt bra, det är en väldigt lång film och tempot går lite upp och den. Det som gör filmen bra är dels fotot och Bales skådespeleri. Han var nästan duktigare skådis när han var barn, än vad han är nu. ;) För mig pendlar filmen mellan en stark trea och en svag fyra, men för tillfället ger jag filmen en svag fyra, den får nog ses om igen...

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0