Ed Wood - min recension



Ed Wood är en komedi från 1994, regisserad av Tim Burton. I huvudrollen son Ed Wood ser vi Johnny Depp. I övriga roller ser vi bl.a. Bill Murray, Sarah Jessica Parker, Martin Landau och Patricia Arquette. Filmen bygger på den verkliga regissören Ed Woods liv som anses vara en av de sämsta filmregissörerna genom tiderna. Ed gör allt för att kunna filma in sina egen skrivna filmer. En dag möter han Bela Lugosi och de blir genast vänner, nu skall Ed göra allt för att få Bela lika populär som han var på 30-talet när han gjorde Dracula. Med flera finurliga trixs lyckas Ed få ihop pengar till diverse filmer.

Filmen har en speciell humor, vad skall man säga, en väldigt uppenbar humor, när man vet att nu är han satrisik, nu kommer det händra ngt roligt osv, inte riktigt my cup of tee, men men. Man finner sig ändå småskrattandes på vissa ställen i filmen och den bild jag har av den verkliga Ed Wood uppfylls i denna filmatisering. Hatten av till Martin Landau som porträtterar Bela Lugosi. Jag satt genom halva filmens gång och var övertygad att det var Bela Lugosi som spelade sig sj, och blev förvånad när jag läste att det var en skådis, det är bara att ta av hatten och buga. Helt okej film, smårolig, tror att många tycker om denna. Jag ger den en trea medan min sambo ger den en fyra.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer
Postat av: Mikaela

Va? Var det inte Bela? Shit, trodde jag med.

2010-04-08 @ 21:38:22
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se/
Postat av: Gottfrid

Älskar denna filmen. Och Tim Burton också. Bra recension för övrigt. Lite lång mening där i början av andra stycket bara...

2010-04-11 @ 19:33:36
URL: http://nintengotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0