District 9 - min recension



District 9 är en sci-fi från 2009. I huvudrollen som Wikus van de Merwe ser vi Sharlto Copley. Filmen handlar om ett ufo som helt plötsligt stannar ovanför en stad i Sydafrika. Ufot bara "svävar" ovanför staden. Människorna gör en insats och lyckas ta sig i i skeppet där de hittar flera tusentals undernärda utomjordningar. Man för dem ned till marken och inhyser dem i ett fångläger. 20 år senare skall ett företag flytta utomjordingarna till ett annat läger för de har växt extremt i population. Wikus får uppdraget att leda projektet. När de är inne i lägret för att meddela alla utomjordingarna att de skall flytta hittar han en liten behållar som helt plötsligt sprutar en svart gegga i ansiktet. Nu börjar Wikus sakta må sämre och när han skall gå och kolla sin gipsade arm visar det sig att den har muterat till en "alien-arm". Nu börjar man utföra experiment på honom, för han är en viktig källa till att förstå utomjordingarnas vapen. En människa kan nämligen inte använda dessa vapnen, utan de är konstruerade så bara "personer" med alien-dna kan aktivera dem. Nu blir Wikus förvirrad och vet inte vilken sida han står på, människans eller utomjordningarnas...

Riktigt bra film måste jag säga. Blev väldigt positivt överraskad. Filmen är inspelad på ett sätt så att det känns "dokumentärt", med skakig kamera och snabba rörelser, vilket är något jag uppskattar. Många pratar om att man kan dra paralleller till apartheid "tiden", och det är något som även jag kan se. Filmen spelar också på människans rädsla för de okända. Samtidigt som man blir arg på människans agerade i filmen, så vet man innerst inne att det är precis så man skulle reagera. Jag såg filmen på blu-ray och den gjorde sig riktigt bra i det formatet, både bild- och ljudmässigt. En filmen jag starkt rekommenderar, även fast jag tror att alla inte kommer tycka om den. En medel till stark fyra...

Betyg: 4 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0