Det femte elementet - min recension



Det femte elementet är en sci-fi från 1997, regisserad av Luc Besson. I huvudrollerna som Korben och Leeloo ser vi Bruce Willis och Milla Jovovich. Filmen utspelar sig i framtiden i New york. Korben har slutat som millitär och arbetar nu som taxichafför. En dag får han en ovanlig resenär som dimper ned genom taket på taxin, det är Leeloo. Korben bestämmer sig för att hjälpa henne, trots att polisen är i hälarna. Det visar sig att Leeloo är det femte elementet som är skickad från goda utomjordningar, och hennes uppgift är att rädda jorden från dess förstörelse. Detta visar sig inte bli en lätt match för Korben och Leeloo för de har nämligen ärkeskurken Zorg (Gary Oldman) i hälarna...

Jag har tidigare sett denna filmen på dvd och tyckt om den. Nu när man skaffat blu-ray var jag tvungen att se om den i just det formatet. Vilken tur att jag gjorde det! Man har verkligen lyckats perfekt med att få filmen i blu-ray kvalitet. Helt plötslig så öppnades en ny värld i filmen, bilden blev klar och färgerna är perfekta. För alla er som tycker om filmen men inte sätt den i blu-ray, gör det. Och för er som inte sett filmen alls, gör det. Filmen är en perfekt blandning av sci-fi, humor, kärlek, action, spänning osv. Jag gillar den verkligen, som ni kanske förstår :) Kan inget annat än att ge den en femma.

Betyg: 5 av 5




Kommentarer
Postat av: Linda

För mig är den en fyra tror jag... En riktigt bra film men den saknar vissa element i filmen tycker jag. Den blir lite för "lattjo" för att vara en femma men det är fortfarande en banbrytande sätt på många vis i och med kostymerna och färgpaletten som använt sig utav.

2010-04-22 @ 14:25:13
URL: http://tvcrazed.blogg.se/
Postat av: Deliquate

Det är inte ofta vi har exakt samma smak, men här håller jag verkligen med, samma sak med The Limits of control.

2010-05-07 @ 20:32:02
URL: http://bok.thefrojd.com
Postat av: Lina

Oooo underbara film! Den kammade hem fullpotten hos mig med.

2010-09-22 @ 19:19:14
URL: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0