Changeling - min recension

Changeling är ett drama från 2008, regisserad av Clint Eastwood. I huvudrollen som Christine Collins ser vi Angelina Jolie. Filmen var nominerad till 3 Oscars. Filmen utspelar sig på 20-30-talet i USA. Christine är en ensamstående mor till en 9-årig son. En dag när hon är tvungen att hoppa in och ta ett extrapass på sitt jobb som telefonist lämnar hos sin son ensam hemma. När hon på kvällen kommer hem kan hon inte finna sin son, Walter. Hon blir förtvivlad och kopplar in polisen. En dag får hon reda på att polisen har funnit Walter och att han kommer med tåget. Christine blir överlycklig och när hon står på perrongen kommer det en pojke mot henne som hon är övertygad om att det inte är hennes son. Polisen säger till henne att det är det visst och att hon bara inte kommer ihåg hur han ser ut. Christine tvingas ta han om pojken och tar upp kampen mot polisen. Kommer hon någonsin att få återse sin Walter igen?

Måste säga äntligen, har velat se denna filmen sen den kom ut på dvd förra året, men det har aldrig blivit av, till nu. Changeling är ett riktigt starkt drama som går rätt in i hjärtat. Att filmen är byggd på en sann historia gör det hela ännu bättre. Handlingen är så gripande och man kan verkligen känna den förtvivlan som Christine känner. Skådespeleriet är på topp och Jolie imponerar. Miljön och de filmiska stilmedlen är riktigt snygga, allt fungerar. Storyn har ju en lite märklig utveckling, men passar ändå in i filmen. Jag menar då den gården dit en man kidnappar barn. Filmen är riktigt bra, men vill inte höja den upp till mästerverken, jag ger den en fyra. Mkt servärd.