Adventureland - min recension



Adventureland är en drama/komedi från 2009. I denna ser vi bland annat Jesse Eisenberg, Kristen Stewart och Ryan Reynolds. Filmen utspelar sig under en sommar 1987. James har precis gått ut college och skall åka på en europa resa tillsammans med sina vänner. Men när resan närmar sig berättar hans föräldrar att de är tvugna att flytta för pappan har fått ett sämre arbete på en annan ort och nu har de inte pengar till James resa. Nu i den nya staden måste James hitta ett arbete för att fiansiera sin resa. Trots sina goda akademiska meriter får han inget arbete, men tillsist hittar han ett på en nöjespark. Hela sommaren från vi följa James och hans nya medarbetares arbete och relationer...

Det var inte så mycket humor i filmen som jag trodde att det skulle vara, eller humorn är mer underliggade, mellan raderna. Annars så är det en hyfsad drama om tonårskärlek och kompisrelationer. Handlingen känns inte direkt orginell, utan är mer satt i en ny miljö. Skådespeleriet är bra, speciellt av Eisenberg. Dock tycker jag att Stewart spelar nästan exakt likadant som hon gör som Bella i Twilight-filmerna. Samma rörelsemönster och ansiktsuttryck. Visst rollen kanske skall spelas så, men det känns som om hennes register är rätt smalt. Ett plus för musiken som är bra genom hela filmen. Som helhets intryck tycker jag att det är en hyfsad mysig film, men man blir aldrig riktigt engagerad. En medel trea.

Betyg: 3 av 5




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0